top of page

Digitális Énidő, vagy kütyümentes kikapcsolódás?

Mi is az Énidő pontosan? Úgy lehetne talán megfogalmazni, hogy az az idő, amit csak magadra és a testi és lelki feltöltődésedre fordítasz. Legyen ez akár 15 perc, vagy egy fél nap, vagy esetleg egy hosszú hétvége. Kinek mire van lehetősége, igénye és legfőképp ideje.


Az idő!


Ez az, amiből valahogy sosem jut elég, anyukaként úgy érzem, hogy ha egy nap 48 órából állna, akkor sem tudnék mindent megcsinálni és akkor sem jutna több időm a dolgaimra. Beosztani pedig, hát… ebben sosem voltam jó, de mióta gyerekem van, teljesen kicsúszott az irányítás a kezeim közül. Lavírozok a pár órás éjszakák és a hosszú és fárasztó, ám annál boldogabb nappalok között, úgy, hogy a lányomra mindig elég és minőségi idő jusson. A többi pedig, őszintén megmondom, az már néha csak a túlélésre megy. Sajnálom magamra az időt, mert úgy érzem, a lányomtól veszem el, pedig fontos lenne, hogy néha magammal is foglalkozzam, mert kell a feltöltődés, ha nem akarok egy házsártos háziboszorka lenni.


Épp ezért kezdem egyre jobban bevezetni a napi vagy inkább heti rutinomba a saját magamra fordított időt. Ezt elég sokféleképp el lehet tölteni, kinek mi a kikapcsolódás és a feltöltődés. Nyilván az internet és digitális kütyük világában ma már ezek a dolgok és eszközök is szerepet játszanak az énidő eltöltésében. Nem szeretném eldönteni, hogy ez jó vagy sem, nem is ennyire fekete vagy fehér ez a dolog, és valljuk be, nem is nagyon tudnák ezeket elkerülni, maximum ha önkéntesen száműzetésbe vonulnánk egy lakatlan szigetre, de elég lehet egy sima hajótörés is.

Az Énidőmet próbálom tényleg csak magam eltölteni, egyedül, amikor csak a saját testemre és lelkemre koncentrálok, és minden mást kizárni.


Megpróbálom nektek két csoportra osztva felsorolni a lehetőségeket, és azokat a kikapcsolódási formákat, melyeket én szoktam alkalmazni a digitális és a nem digitális módon is.


Lássuk!


Digitális Énidő:

Milyen eszközök állnak rendelkezésemre? Minden, ami egy átlagos, hétköznapi embernek, mint például:


- rádió

- TV

- telefon

- laptop/számítógép

De ide tudnám még sorolni például a mozis kikapcsolódást is, bár egyedül nem is tudom jár-e valaki moziba, én azért ezt inkább társaságban teszem. Ez azért érdekes kérdés még, mert az Énidő, szerény véleményem szerint az egyedül eltöltött minőségi időt jelenti, amibe így ezen elképzelés szerint nem fér bele a társaság. De erről egyébként lehetne vitatkozni!

Szóval én ezt a négy digitális eszközt vettem alapul, van, akinek ennél jóval több áll rendelkezésére, valakinek még ennyi se, nekem ez a négy van itthon.


Rádió

A rádióról nem nagyon szeretnék szót ejteni, van egy a háztartásban, de nem hallgatjuk, egyébként sem nagyon lehetne a zenehallgatáson és a napi hírek meghallgatásán kívül másra használni.


TV

A TV, szintén nem érdemel túl nagy figyelmet az Énidőmben, mert mióta anya vagyok, sajnos nagyon ritkán fordul elő az, hogy én csak úgy leüljek a TV elé, és bármilyen műsort vagy filmet nézzek benne. Általában a tévé nálunk csak a kislányomat szórakoztatja, van olyan mese, amit már oda-vissza kívülről el tudnék mesélni és énekelni, de még fejből lerajzolni is… végül is ez is tekinthető egy Énidő elfoglaltságnak.


Telefon

Az okostelefon. Nos, ez már egy összetettebb dolog, hiszen egy mai okostelefonon már szinte mindent lehet csinálni, bárcsak mosna is helyettem és kivinné a szemetet, talán még ezt a két funkciót bele vehetné valamelyik nagy mobilgyártó cég.

Az a gond, hogy sokszor, ha van pár percem, akkor leülök egy székre, vagy ledőlök az ágyra és csak nyomkodom a telefonom, számomra végül is Énidőnek számít, de, hogy semmiképp sem minőségi idő, na az tuti. Bár egy okostelefon sokszor hasznos dolgokban is segítségünkre lehet, akár tanulhatunk is rajta, vagy olvashatunk, nyelveket gyakorolhatunk, videókat/filmeket nézhetünk, zenét hallgathatunk, de mégis úgy gondolom, hogy ne ez legyen az elsődleges Énidő tevékenység, illetve eszköz. Ami pluszt jelent egy telefonban, az az, hogy hívni is tudunk rajta, és akár ez is lehet egy kis kikapcsolódás, pletyizés egy barátnővel, anyukánkkal, vagy tesónkkal.


Számítógép

A számítógép majdnem ugyanazt tudja, mint a telefon, szóval hasonló lehetőségeket is nyújt a kikapcsolódásra. Én, ha már filmezésről, vagy zenehallgatásról van szó, akkor inkább a laptopomat használom. A sorozatnézés egy kedvenc Énidős elfoglaltságom, és egyébként arra tényleg nagyon jó, hogy kizárjak mindent a gondolataimból. Ma már a blogírást is idesorolom, hiszen én ezt egy hasznos és kreatív időtöltésnek tekintem, és nagyon szeretem is.


Összességében nem ad akkora lehetőséget a digitális világ, vagyis nem túl változatos módon tudjuk eltölteni a megérdemelt kis időnket, de ha belegondolunk, sokunk tényleg ezzel köti le magát, de sajnos más elfoglaltságok rovására is megy ez. Talán korlátozottabbak a lehetőségek, mégis egy kis kütyü segítségével az egész „világot bejárhatjuk”, bárkire és bármire rákereshetünk és mindent azonnal megtudhatunk. Így sokszor benne ragadunk ebben a különös és instant érzésben, ezért nincs is kedvünk mást csinálni.


Nem mondom, hogy rossz dolog így elfoglalni magam és kikapcsolni, de mégis azt érzem, hogy inkább vágynék valami természetesebb Énidő eltöltésre.

Most le is írnám nektek, hogy mégis mik az elképzeléseim a naturálisabb elfoglaltságok terén, milyen számomra a kütyümentes Énidő!

Énidő kütyümentesen:


Szépségre fel

Sokszor a szépségemmel „foglalkozás” nem természetes számomra, mert nincs rá időm, ezért máshova nem is tudom beszorítani ezeket a dolgokat, így marad az az 1-2 óra, míg a kicsi alszik napközben. Nem tudom nálatok mi számít kényeztető szépítkezésnek, nekem sokszor a hajmosás maga egy wellness élmény, vagy ha végre szőrteleníteni tudok. Kicsit már próbálom belevenni a különféle arcpakolások és maszkok elkészítését és alkalmazását is. Vagy akár kicsit több időt fordítani a hajam ápolására. De egy jó smink elkészítése is nagyon fel tud tölteni, egyből magabiztosabbnak és szebbnek érzem magam, még ha csak itthon is vagyok.

Olvasás

Bevallom nem szoktam sokat olvasni, de ezen próbálok változtatni, most jelenleg két könyvbe kezdtem bele, az egyik aktuálisan a válás témával foglalkozik, a másik pedig a gyermekneveléssel. Én ezeket a könyveket tényleg élvezem, tanulok is és fejlesztem is magam egyben, szóval most ezekre álltam rá.


Jóga

Most nagyon élem a jóga életérzést, és imádom azt, amikor a gyakorlatsor végén kellemesen elfárad, de mégis új erőre kap a testem és a lelkem. Próbálok változatos jóga sorokat csinálni, és mindig más testrészekre koncentrálni.

Természet

Sokszor az, hogy kiülök a kertbe, csodálom a természetet, figyelem az erdőt, hallgatom a madarak csicsergését, ez engem tényleg feltölt, bár nyilván függ attól is, hogy épp milyen az időjárás, mert ködös, nyálkás időben egyértelmű, hogy nincs kedvem még csak kinézni sem az ablakon.


Pihenés

Fontos dolog, méghozzá nagyon fontos, ebből keveset ad a sors nekem, de akár fél óra pihizés vagy alvás is fel tud tölteni. Többet kellene aludnom és pihennem napközben, de szerintem nem vagyok egyedül, ha azt mondom, sajnálom az időmet erre elfecsérelni. Pedig a kipihentség a testi-lelki erő és feltöltődés legfontosabb eleme, ezt nekem is jól a fejembe kellene vésnem.


Horgolás

Pár hónapja kaptam rá erre a kicsit „mamisnak” mondható hobbira, de imádom és annyira kikapcsol. Már egész ügyes és szép kis dolgokat tudok csinálni, de azért kellett idő, míg elsajátítottam az alap horgolási technikákat. Esténként, mikor a kicsi elalszik, sokszor tényleg ezzel nyugtatom le magam.


Most következzen pár olyan kütyümentes elfoglaltság, melyet a jövőben szeretnék többször és jobban csinálni, vagy kipróbálni:


Főzés

Sajnos erre tényleg nem sok időt fordítok, szüleimmel élünk, így sokszor anya főz, persze a gyerek miatt én is szoktam alap dolgokat csinálni, de a kísérletezésre és próbálkozásokra nincs időm. Imádom pedig nézni a neten és az instán is a szebbnél szebb képeket az elkészített sütikről és ínyenc falatokról, reméljük egyszer eljön majd ennek az élvezetnek az ideje is.


Kertészkedés

Mindig imádom nézni, mikor édesanyám a kertben a tevékenykedik és ülteti a kis palántáit, gondozza a növényeket, és olyan szeretettel teszi mindezt. Én is szeretnék így tenni majd a saját kertemben, ha egyszer lesz, mert én így most nyilván nem szólok bele abba, hogy ő mit hogyan csinál, és nem nyúlok bele az ő munkájába. Próbálok azért trükköket, praktikákat ellesni tőle a jövőre nézve.

Végül is mindegy, hogy hogyan, de szeretem, ha van egy pár szabad percem magamra, de valljuk be, többet ér az az idő, amit tényleg a digitális világtól minél távolabb tudunk tölteni, hiszen ma már az internet a hétköznapjaink nélkülözhetetlen része, így néha meg kell próbálni kicsit kizárni ezt a világot az életünkből.


Én megpróbálok így tenni!

Recent Posts

See All
bottom of page