top of page

Mivel játszik az én másfél évesem

Minden gyerek más ütemben fejlődik, erre minden édesanya rájön idővel, persze ettől függetlenül akarva-akaratlanul is hasonlítgatjuk a gyerekeket egymáshoz. Ezt lehetetlen elkerülni, főleg ha bizonyos édesanyák mindig gondoskodnak arról, hogy az orrod alá dörgöljék azt, hogy az ő gyerekük már ezt és ezt is tudja, és mindent nagyon hamar kezdett el csinálni. Nyilván mindenki büszke a gyerekére, és legyen is, bár én sosem voltam ez a dicsekvő fajta, még ha a kislányomról is volt szó, pedig Ő a mindenem, és hihetetlenül büszke vagyok rá.


Az én gyerekem mindent olyan szépen, komótosan kezdett el csinálni, sosem volt semmi baj a fejlődésével, csak mindig kivárta az ajánlott időszak végét, gondolta jobb később, mint soha. A kúszást és a járást is nagyon a végére hagyta, de mára olyan szépen beérte magát és mindent szuper ügyesen csinál. Különösen szeret a kezével dolgozni, a kis apró ujjacskái olyan ügyesen járnak, már nagyon korán megtanult velük szépen fogni.


Azért is csak ajánlás szinten írom ezt a cikket, mert nyilván minden gyermeket más érdekel és mást tud csinálni, de azért vannak olyan általános dolgok, játékok és foglalatosságok, melyeket ebben az életkorban kell űzni a gyerkőcöknek. Valamint nem vagyok szakértő, nyilván..., mint egy hétköznapi édesanya írom le ezeket.


Örököltem egy könyvet, „Boldog tipegők” címmel, mely elméleti és gyakorlati tippeket ad a gyermek 15-36 hónapos koráig. Nem mondom, hogy mai darab, de azért ezek elég általános érvényű dolgok. Nyilván minden héten előrukkol a tudomány valami újféle gyermeknevelési és fejlesztési módszerrel, persze nagyon sok jó van közte, de szerintem van, ami sosem változik. Pár dolognak én is utána olvastam, szeretem egyébként is tudni, hogy mire van szüksége az adott időszakban a kislányomnak a fejlődéshez. Most ugyebár, a 18-hónapos, és azt követő hónapokról lesz szó.


A szem-kéz koordináció fejlesztése nagyon fontos ebben a korban, mindamellett, hogy a mozgás, a járás, a felfedezés időszaka ez. Öt hónapostól három éves korig a gyerekek egyre ügyesebbek olyan feladatokban, melyeknél a kis kezüket kell használni. A szem-kéz koordináció magában foglalja a látást, és az ujjak mozgását, a gyerekek egyre apróbb dolgokat képesek észrevenni és megfogni.

· A gyermek kézprefenreciája is ekkor alakul ki, tehát az, hogy a jobb vagy bal kezét használja szívesebben. Állítólag 10 fiúgyermekből 1 lesz balkezes, míg lányoknál 12-ből 1 az arány.

· A rajzkészséget nagyon fontos minél hamarabb fejleszteni, elkezdeni megismertetni ezzel a kicsiket, még ha elsőre nem is látnánk sok értelmét. Azzal, hogy próbálja helyesen fogni a krétát, vagy filctollat, és ezzel ő maradandó dolgot tud alkotni egy papírra, mind, mind fontos élmény és fejlődés a gyerek számára.

· Finommotorika, mely a testünk apróbb testrészeinek koordinálása, főleg az ujjaké a szemé, a szájé. Ezt a szót nekem is kb százszor elmondták már a másfél év alatt, és azt, hogy figyeljek ennek a fejlesztésére. Erre a legjobb módszer a játszás, hiszen rengeteg olyan játék van már a piacon, vagy akár otthon is elkészíthető verzióban, melyek ezt segítik. Valamint a kicsik valahogy ösztönösen keresik is ezeket.

Próbálok én is ezekre odafigyelni, is így választani játékot a kicsinek. Persze fontos mellette a mozgás, a szaladgálás és más érdekes játékok megismertetése is. Elsősorban most ehhez a témához kapcsolódó játékokat gyűjtöttem össze, vagy olyan elfoglaltságokat, melyeket az én kicsi másfél éves tündérem szeret csinálni.


· Rajzolás / színezés:

Vettem olyan 1 éves kora körül neki egy asztalt székekkel, és oda mindig ki van neki készítve papír, színező, zsírkréta, filctoll stb. Olvastam, hogy ezeket érdemes mindig szem előtt hagyni a kicsinek, hogy ha bármikor úgy támadna kedve, akkor odamehessen firkálni. Persze van amikor ez egy-két firkantás, van mikor egy órát is el van vele.



· Gyurmázás:

Már egy régebbi cikkemben írtam a sógyurmáról, és arról, hogy mi mennyire szeretünk gyurmázni a kicsivel, ezért ezt most nem is szeretném bővebben kifejteni. A lényeg, hogy nagyon hasznos dolog, és nagyon tudják élvezni a gyerekek.


· Puzzle:

Ezeknek van kifejezetten erre a korosztályra kialakított verziója, mint például ez a fából készült, melyet nagyon jól meg tud fogni a kicsi, kiveszi, visszarakja, ügyesedik vele a kézhasználat. Valamint nagyon hasznos a szavak tanulásában is, hiszen akár rá tud mutatni az ott látható állatokra, felismeri őket, a hangutánzást is lehet gyakorolni. Szóval nagyon jó kis darab, mi is sokat bohóckodunk vele és mégis nagyon jól tanulunk egyben.



· Könyv:

Mesélni nagyon fontos a gyerekeknek, már újszülött kortól is, az én kincsemet nem mindig köti le a mesélés, egyelőre ő szereti irányítani a szálakat, lapoz, mutogatja a figurákat, de ez is a lényeg még ilyenkor. Szívesen adom a kezébe ezeket a keményebb lapból álló könyveket, sajnos 1-2 gyönyörű és drága könyv már megsínylette a találkozást, és már sosem tudjuk meg a mese végét a lapok hiányában. Így maradnak a képen látható verziók. Kifejezetten élvezi most a képeskönyveket, amelyben meg tudja mutogatni a kis képeket, felismerni a tárgyakat és így tanulni. Nagyon sokfélét lehet kapni ezekből, nekünk is van egy pár, lapozzuk is eleget.


· Formabedobó játékok:

Én ezt a fajtát, amit a képen láthattok nagyon szeretem, egyrészt ugye gyakorolhatja a kicsi a formák megkülönböztetését, a színeket, és betalálni a kis lyukakba, de e formákból tornyot is tud építeni. Most nálunk inkább ez a toronyépítés projekt megy.


· Anya által összeállított készségfejlesztő

Ezt a kis „valamit” én csináltam a lányomnak, de egyébként imád vele bíbelődni. Az egyik neszeszeremet beáldoztam, és tettem bele pár darab mosogatószivacsból kivágott formát. Egyébként bármivel meg lehet csinálni, ezeket eredetileg nyomdának szántam, de aztán erre a célra lettek felhasználva. Egyrészt a cipzárt imádja húzogatni és segít a finommotorika fejlesztésében is; olyan kis ügyesen fogja és húzogatja. Valamint a ki-be pakolás, a formákat kirakja, visszateszi és órákig el van ezzel, valamint imádja nyomogatni a puha szivacsokat.


· Homokozás:

Nyilván azok előnyben, akiknek van kertjük, de a játszótereken is van szerencsére homokozó, vagy akár a nagyinál, barátnőnél. A jó idő közeledtével szeretünk sokat kint lenni, és a homokozóban bohóckodni. A kislányom imádja a vödörbe belapátolni a homokot, majd azt rendszerint kiszórni a homokozóból, amitől persze sokszor idegbajt kapok, mert a nap végére nem marad homok. De ő élvezi, és nagyon szereti csinálni, mindig olyan kis nyugodt közben, pedig alapvetően egy pörgősebb típus.


Most következzen pár más jellegű kedvenc játék:



· Babázás:

Imádat van! Vannak napok, mikor a babával kell menni mindenhova, etetni őt az anya ebédjével, a fürdőkádba is visszük. Nem tudom, hogy minden kislánynál így van-e, bár gondolom mindenkinél vannak ilyen babás időszakok. Nálunk most ez nagyon népszerű, az elalváshoz is mindig kell a kézbe egy baba. Nem szándékosan neveltem bele a kicsibe ezt, bár elég korán adtam játékbabát a kezébe, az biztos. Már most imád "kisanyukát" játszani.


· Tv (Bogyó és Babóca)

Ez egy nagyon megosztó dolog mind az anyukák, mind a pedagógusok és szakemberek körében. Nagyon jól tudom, hogy lesznek akik megköveznek érte, hogy a másfél éves gyereket hagyom tévét nézni, de igen, én hagyom. Nem állandóan, nem csak ezt csinálja egész nap, és olyan mesét hagyok neki nézni, ami az ő kis lelkének és fejlődésének épp alkalmas. Egyébként is, ha éppen én nézek bármit, a gyerek nyilván abba is belenéz, kötve hiszem, hogy más család erre fordít külön figyelmet. Persze én is ismerek olyanokat, akik Tv nélkül élnek, és csak a telefonjukon néznek bármit is, az meg a másik véglet. Egyébként meg sokszor kell az a fél óra „nyugi”, mikor az anyuka is meg tud inni egy kávét, vagy le tud ülni 10 percre pihenni, az egész napos készenlétben azért ez néha jól esik, és ha ezt épp úgy tudom megoldani, hogy a kicsit lerakom a Tv elé, akkor ez van. A Bogyó és Babóca nálunk az abszolút favorit. Már legalább százszor láttuk az összes részt, ismerjük az összes párbeszédet, éneket, szereplőt. Bevallom ez a mese, még sokszor engem is lenyugtat, valami olyan békességet áraszt, és egyébként nagyon szép üzenet van, szóval nem is bánom, ha néha ezt nézi a pici. Persze vannak más kedvencek is.


Mi most ezekkel játszunk jelenleg, bár, mire felkerül ez a cikk az oldalra, valószínű már más játékok lesznek a favoritok.

Recent Posts

See All
bottom of page